Wielozadaniowość we współczesnych mediach: nowe wyzwania i możliwości stojące przed marketerami na świecie

Konsumenci rozproszeni w świecie mediów to więcej możliwości przed marketerami, którzy chcą do nich trafić. Marka, która jest przygotowana na dotarcie do konsumenta przy pomocy różnych platform, z ważnym dla niego przekazem w każdej z nich, ma szansę zaangażować odbiorcę bardziej intensywnie, niż kiedykolwiek.

Żyjemy w świecie obfitości różnorodnych mediów, gdzie kanały cyfrowe dodają wciąż nową zawartość, z której mogą korzystać konsumenci. Treści video online, sieci społecznościowe i inne możliwości oferowane przez świat cyfrowy zajmują coraz więcej czasu ich użytkownikom. Technologia mobilna rozszerza paletę, z której może korzystać konsument w ciągu każdego dnia. Jednocześnie telewizja nie traci na popularności, wciąż zabierając mu najwięcej czasu, który poświęca on mediom.

I tu pojawia się haczyk: wielozadaniowość w mediach.

“Wielozadaniowość w mediach oznacza dla marketerów, że konsumenci są w zasięgu dotarcia wielu przekazów, przy pomocy różnych narzędzi, w tym samym czasie”, powiedział  Mark Dolliver, analityk eMarketera, autor nowego raportu pt. “Czas spędzany z mediami: zachowania konsumentów w erze wielozadaniowości. “Ale wielozadaniowość powoduje również, że uwaga odbiorców jest podzielona, rozproszona.”
Wg eMarketera, dorosły Amerykanin w 2011 konsumował w ciągu przeciętnego dnia ponad 11 godzin medialnego przekazu, licząc podwójnie czas poświęcony różnym mediom w tym samym momencie. 

Dla marketerów negatywne skutki tej wielozadaniowości wobec mediów są oczywiste: rozproszona grupa odbiorców. Niektórzy eksperci pytani przez eMarketera przyznają jednak, że istnieją też jasne strony nowej sytuacji: warunkiem jest dotarcie do konsumenta z tym samym przekazem, ale z różnych stron w tym samym momencie.

Możliwości pojawiają się w przypadku, gdy wielozadaniowość buduje zainteresowanie treścią konkretnego przekazu, a nie wówczas, gdy jest ona rozproszona poprzez różne nieskoordynowane aktywności. “Gdy ludzie zasiadają do oglądania telewizji z iPadem w rękach, niekoniecznie korzystają z wielu formatów w różny sposób”, zauważa Edward Boches, długoletni dyrektor kreatywny w agencji reklamowej Mullen, dziś pełniący w niej rolę chief innovation officera. “Mogę używać iPhone’a lub iPada, by sprawdzić lokalizację GPS miejsca, o którym słyszę w telewizji. Mogę również oglądać w telewizji coś, co wymaga dodatkowych informacji, które znajdę przy pomocy wyszukiwarki Google. To nie tak, że staram się robić dwie lub trzy różne rzeczy w tym samym czasie. Mogę po prostu za pomocą jednego urządzenia poszerzyć swoją wiedzę czy doświadczenie, korzystając z alternatywnych źródeł”.

Rzeczywiście, 19 proc. użytkowników smartfonów i tabletów zbadanych przez Nielsena w 3. kwartale 2011 w USA przyznało, że używają swoich urządzeń do znalezienia informacji związanych z reklamą. Potwierdzałoby to wnioski z badania konsumentów online, przeprowadzonych przez  Ipsos MediaCT w 2. kwartale 2011 r. Zapytani o aktywności, którym poświęcają swą uwagę podczas oglądania telewizji, 16 proc. respondentów przyznaje, że wchodzą na strony internetowe firm czy marek, których reklamę właśnie zobaczyli.

Marka, która jest przygotowana na dotarcie do konsumenta przy pomocy różnych platform, z ważnym dla niego przekazem w każdej z nich, ma szansę zaangażować odbiorcę bardziej intensywnie, niż kiedykolwiek. Porównując to choćby z niedaleką przeszłością, dzisiaj można odnieść więcej korzyści z odpowiedniego wykorzystania mediów niż to było wcześniej – jednocześnie można zostać bardziej dotkliwie ukaranym w przypadku treści nieprzydatnych i nudnych dla konsumenta. Coraz częściej odpowiednie i efektywne korzystanie z mediów nie będzie oznaczało zalania konsumenta treścią, która nie jest mu potrzebna. W dobie wielozadaniowości, kluczową kwestią dla marketerów będzie zapewnienie, że nie przyczyniają się do marnotrawienia konsumenckiego czasu.

2017-10-16 12:29:06
UM realizuje kampanię wspierającą nową linię kremów przeciwzmarszczkowych In-Tense, marki Dermika.
2017-09-19 11:39:49
Dla ponad 40 proc. polskich internautów media społecznościowe są nieodłączną częścią ich życia, a 36 proc. użytkowników sieci boryka się z FOMO*. Czym dla Polaków są media społecznościowe, do czego ich używają i jak Polacy wypadają na tle globalnych danych? O tym wszystkim można przeczytać w najnowszym wydaniu raportu Wave 9, przygotowanym przez UM (IPG Mediabrands).
2017-08-29 12:25:26
Dom mediowy wygrał obsługę muzycznego serwisu streamingowego Spotify.
2017-08-22 12:25:31
Producent prowadzi akcję reklamową szczoteczek do zębów dla dzieci. Za pomysł i realizację projektu odpowiadają UM i Mediabrands Studios.
2017-06-27 13:14:18
Kampania o.b.® – „Mówmy otwarcie” nagrodzona statuetką w konkursie Golden Arrow.
Strona 1 z 13 > >>

UNIVERSAL MCCANN
ul. Cybernetyki 19, 02-677 Warszawa
um.warsaw@umww.com
tel. (+48 22) 60 76 400
fax: (+48 22) 60 76 401